Pas på dine øjne!

70-75 procent af alle, der arbejder ved en skærm i 5-6 timer om dagen får øjengener som smerter, ømhed, tågesyn, dobbeltsyn eller hovedpine, også kaldet computer vision syndrome, CVS. Derfor: Optimer dine skærmforhold og brug øjnene rigtigt.





1. Undgå at se på skærmen i over en time i træk.

2. Hold ofte pause fra skærmen Hold skærmpause mindst hvert 20. minut. Kig hyppigt væk fra skærmen i mindst ½-1 minut.

3. Hold øjenmuskulaturen i form. Kig væk fra skærmen og kig på ting langt væk, se fx ud af vinduet. Øvelse: Fokuser skiftevis på et punkt 1 m væk og et punkt 6 m væk.

4. Hav så lang afstand som muligt mellem øjne og skærm. Helst mindst 65-70 centimeter. Varierer gerne afstanden.

5. Kig en anelse nedad, når du ser på en skærm. Skærmen skal være under øjenhøjde. Skærmen må ikke være placeret for højt.

6. Blink ofte. Når man blinker, holdes øjnene fugtige.

7. Sid ikke ved en skærm placeret foran en lyskilde Fx ikke foran vindue. Træk evt. gardin eller persienner for. Undgå lamper, der spejler sig i skærmen. Belysning i rummet bør være halv styrke af normalt.

8. Vælg den størst mulige skærm. Vælg en LCD anti-refleks fladskærm.

9. Øg tekststørrelsen på skærmen. Skift gerne mellem forskellige tekststørrelser fra dag til dag.

10. Anvend en grå tone som baggrund på skærmen. Sørg for at indstille skarphed og klarhed (brightness), så det passer til omgivelserne. Indstil kontrast så højt som muligt for at mindske ubehag. Sørg for at computerskærmen er ren, så støv ikke slører skærmen.

Pas på øjnene og  god arbejdslyst
Kilde: Marina Aagaard, MFT
Psoas - Sjælens muskel
Hold ferie som en yogi

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer. Vær den første til at skrive en!